Het voorvoegsel 'supra' betekent in zijn meest algemene zin "hoger dan",1 maar wordt in de titel van deze contemplatie gebruikt in de betekenis van "meer dan (wat uitgedrukt wordt door het tweede element)".2 Het stamt van het Latijnse 'suprā',3 dat vergelijkbare betekenissen draagt.4 Dat het hier gebruikt wordt in de betekenis van 'meer dan wat uitgedrukt wordt door het tweede element' betekent dat de titel refereert aan karma dat meer is dan individueel.
Dit moet uitgelegd worden. In eerdere contemplaties werd karma gelijkgesteld aan keuze en werd getoond dat keuze gemaakt wordt op het niveau van bewustzijn of de ziel.5, 6 Het werd ook getoond dat in de tijdloze wijsheid individualiteit gerelateerd wordt aan de ziel.7 Dus het kan gezegd worden dat karma, keuze, bewustzijn en individualiteit allemaal tot elkaar behoren. Karma kan dan alleen in het spel zijn wanneer er een zekere hoeveelheid individualiteit is. Individualisering nu gebeurt wanneer, gedreven door evolutie, een transitie gemaakt wordt van het dieren- in het mensenrijk.8 Een afzonderlijk dier valt aldus niet onder de wet van karma. Want het heeft geen individueel bewustzijn en het kiest niet. Hoewel het nu waar is dat een dier geen individueel bewustzijn heeft, heeft het wel een zeker type van bewustzijn. In een eerdere contemplatie werd dit 'collectief bewustzijn' of 'gezamenlijk bewustzijn' genoemd.9 Dieren van een bepaalde soort delen allemaal één specifiek bewustzijn. Dat is waarom ze zich allemaal hetzelfde gedragen in vergelijkbare situaties. Dit is anders voor menselijke individuen die kunnen kiezen om verschillend te handelen in vergelijkbare situaties. Dus dieren van een bepaalde soort delen één onderscheiden type van bewustzijn. Nu moet het helder gesteld worden dat dit gezamenlijke bewustzijn in zijn geheel telt als een individueel bewustzijn. Een individueel bewustzijn (zoals dat van een deva of een engel) dat een dierensoort beheerst heeft een bepaald gedrag gekozen, en daarmee zal ze het effect van haar keuze ervaren. (De keuze voor 'ze' en 'haar' was doelbewust omwille van redenen die ergens anders uitgelegd kunnen worden). En alle dieren delend in haar bewustzijn zullen ook in dit karma delen.
Hier moeten we onszelf eraan herinneren dat mensen in principe zielen in dierenlichamen zijn,10 en dat onze lichamen van een specifiek soort zijn. We kunnen Afrikaans, Aziatisch, Kaukasisch, of van een ander specifiek menselijk rastype zijn. Met onze lichamen nu dierlijk en van een specifiek ras zijnde kan het begrepen worden dat onze lichamen beheerst worden door een specifiek gezamenlijk bewustzijn net als dierensoorten. Voor zover nu ons individueel bewustzijn, het bewustzijn van onze individuele ziel, ontbreekt gedragen we ons volgens wat het gezamenlijke bewustzijn van ons specifiek lichaam ons voorschrijft. En uit dit gedrag wordt een gedeeld karma geëffecteerd. Wij, of eerder, onze lichamen, delen in het karma van het ras waartoe we behoren. En dit geldt ook voor de nationaliteit en de familie waartoe we behoren, net als voor het geheel van de mensheid waartoe we behoren.11, 12 En dit kan uitgebreid worden in vele richtingen. Dit is wat bedoeld wordt met 'supra-individueel karma' of met 'karma dat meer is dan individueel'. Veel karmische effecten die ondergaan worden hebben niet hun wortels in individuele daden maar in het een of ander type van gezamenlijk karma. Een goed ofschoon controversieel voorbeeld is dat van het Joodse ras. De verschrikkelijke holocaust kan beschouwd worden als een karmisch effect van een zekere langdurige afgescheiden en materialistische neiging van het Joodse ras als geheel.13 Echter het verschrikkelijke lijden van Joodse individuen kan niet afgedaan worden als enkel individueel karma. Ze leden in zijn algemeenheid omdat ze behoorden tot het Joodse ras.
We zien hoe ontzettend gecompliceerd het inschatten van persoonlijke en individuele levensgebeurtenissen wordt.14 We moeten niet alleen rekening houden met individue(e)l(e) toeval, keuze en lot, niet alleen met deze drie in relatie tot verschillende incarnaties,15 maar ook met deze drie in relatie tot supra-individuele niveaus. Misschien kunnen later enkele algemene richtlijnen gegeven worden. Aan de veilige zijde blijven echter betekent conclusies uit te stellen.