Wilt u mij alstublieft uitleggen hoe de levensdraad / de sutratma / het zilveren koord, de bewustzijnsdraad / de zielsdraad, de scheppingsdraad en de antahkarana / de regenboogbrug fysiek en qua aura precies lopen?
In 'Tijdloze wijsheid, Tripliciteiten in de mens' werd een overzicht gegeven van de constitutie van de mens. Deze bestaat uit (1) een monadische drie-eenheid, (2) een drievoudige ziel en (3) een drievoudige persoonlijkheid. De ziel bestaat uit (1) wil of atma, (2) intuïtie of liefde-wijsheid of buddhi en (3) abstract denken. De persoonlijkheid bestaat uit (1) concreet denken of het mentaal lichaam, (2) het emotie-lichaam of het astraal lichaam of kama en (3) het fysiek of stoffelijk lichaam. Dit stoffelijk lichaam bestaat dan weer uit (1) een fijnstoffelijk of etherisch lichaam en (2) een grofstoffelijk lichaam. In figuur 6 van die publicatie wordt hiervan een overzicht gegeven.1
In 'Tijdloze wijsheid, De mens op de gebieden' werd de menselijke constitutie geplaatst op de verschillende gebieden. De monade wordt gevonden op het monadisch gebied, de ziel op (1) het atmisch, (2) het buddhisch en (3) het manasisch of mentaal gebied en de persoonlijkheid op (1) het manasisch of mentaal, (2) het kamaïsch of astraal of emotie- en (3) het stoffelijk gebied. Dit werd weergegeven in de figuren 2 en 3.2
In 'Tijdloze wijsheid, De draden' werd een overzicht gegeven van de verschillende draden die ontwaard kunnen worden in de mens, alsook hun relaties tot de verschillende gebieden. De levensdraad of sutratma of het zilveren koord loopt vanaf de monade doorheen de verschillende lagen om zich in het stoffelijk lichaam te verankeren in het hart. De bewustzijnsdraad loopt vanaf de ziel doorheen de verschillende lagen om zich in het stoffelijk lichaam te verankeren in het hoofd. En de scheppingsdraad of creativiteitsdraad is verankerd in de keel van het stoffelijk lichaam van waaraf hij wordt opgebouwd doorheen de verschillende lagen tot aan de ziel en daarna tot aan de monade. De antahkarana of de regenboogbrug betreft in zijn algemeenheid de samengestelde draad die bestaat uit de levensdraad, de bewustzijnsdraad en de scheppingsdraad, en in het bijzonder waar deze loopt tussen het concreet denken van de persoonlijkheid en het abstract denken van de ziel. Dit is gesymboliseerd in figuur 1 van die publicatie.3
Omdat deze draden eerder verbindingen leggen tussen de menselijke beginselen op verschillende gebieden en niet zozeer verbindingen leggen op een zelfde gebied kunnen ze niet aangewezen worden als lopend op het fysiek gebied; we kunnen hooguit hun verankeringen aanduiden in het hart, het hoofd en de keel.
Meester Djwhal Khul maakt ons via Alice Bailey er ook op attent dat bovengenoemde gebieden en draden geen locaties en draden in objectivistische zin zijn maar veeleer staten van bewustzijn en gewaarzijn.4, 5 De algemene antahkarana betreft aanvankelijk onze eenlijnigheid van handelen, voelen en denken. De specifieke antahkarana betreft de vorming van onze concrete gedachten naar onze abstracte ideeën. En uiteindelijk zal de algemene antahkarana ons handelen, voelen en denken volgens de intuïtie en nog later volgens de wil van God betreffen. Voorgenoemde figuren zijn dan ook niet meer dan symbolische weergaven.
Wel is het zo dat er ook draden zijn die wel centra op hetzelfde gebied verbinden. Deze draden worden gekend als de 'ida', de 'pingala' en de 'sushumna'. Deze bevinden zich op het fijnstoffelijk gebied en lopen tussen het stuitcentrum en het kruincentrum, en zoals alles op het fijnstoffelijk gebied hebben zij ook hun tegenhangers op het grofstoffelijk gebied. Deze draden werden ook besproken in 'De draden', en ze werden daar gesymboliseerd in figuur 3.6
Deze draden worden in de Hindoeleer 'nadi's' genoemd, en traditioneel wordt de ida links geplaatst, de pingala rechts en de sushumna in het midden.7 Over de exacte loop van de ida en pingala bestaat geen consensus. Verschillende leraren kunnen verschillende kruisingen in verschillende chakra's indiceren. Meester Djwhal Khul adviseert via Alice Bailey dan ook om niet teveel aandacht te schenken aan het exact plaatsen van deze nadi's maar eerder in te gaan op de energieën die ze vertegenwoordigen.8
Betreffende de relaties tussen de boven genoemde draden en de aura kan het volgende gezegd worden. Een aura betreft een uitstraling van een lichaam.9 Een mens heeft dus een fysieke, een emotie- of astrale en een mentale aura. Tezamen vormen deze aura's één gesynthetiseerde aura op het etherisch of fijnstoffelijk gebied.10 Hoe steviger en verreikender nu de scheppingsdraad geweven wordt in de loop van de menselijke evolutie, dus hoe steviger en verreikender de antahkarana gebouwd wordt, hoe zuiverder, stralender en uitgebreider de aura van de mens wordt,11 immers in toenemende mate zullen de ziel en later de monade de straling van die aura beïnvloeden. Dus in die zin indiceert de menselijke aura voor de ziener wel degelijk de status van de antahkarana, maar deze zal dan niet direct als draad lopend door een aura gezien worden.