Doorheen de eeuwen hebben mensen de antichristus evenveel gevreesd als dat ze de Christus hebben liefgehad, en misschien zelfs wel meer. In deze contemplatie zullen enkele van de aspecten van voorgenoemden verkend worden, begeleid door de tijdloze wijsheid.
In de tijdloze wijsheid wordt gewag gemaakt van het bestaan van zogenaamde 'globeronden'.1 Technisch constitueren zeven planetaire globes een planetaire keten, zoals zeven van die ketens een planetair schema constitueren.2 Zo'n planetair schema is het lichaam van manifestatie van een planetaire logos, heel vergelijkbaar met zoals een menselijk lichaam het lichaam van manifestatie is van een menselijke monade.3 En net zoals een menselijke monade zich ontwikkelt via lichamelijke incarnaties, zijnde cycli van manifestatie, ontwikkelt een planetaire logos zich via zijn cycli van manifestatie. Een planetaire logos ontwikkelt zich via één schemaronde, zeven ketenronden en negenenveertig globeronden.4 En de aarde waarop we leven betreft de vierde globe van de vierde keten.5
Boven werd melding gemaakt van cycli van manifestatie. Zo'n cyclus is tweevoudig en bestaat uit een periode van involutie en een periode van evolutie.6 Tijdens involutie daalt de geest neer en wordt deze gevangen in materie en tijdens evolutie ontsnapt de geest aan de greep van materie door deze te vergeestelijken. Dus een cyclus van manifestatie kan gesymboliseerd worden door een volle cirkel die bestaat uit een afdalende helft en een opstijgende helft.7
Figuur 1.
Opmerkelijk genoeg worden de bovenstaande fasen van involutie en evolutie weerspiegeld in Het oude testament en Het nieuwe testament van De bijbel. Het oude testament is eerder materialistisch georiënteerd met zijn centrale thema van het 'uitverkoren' volk dat zich afscheidt van alle andere volkeren terwijl Het nieuwe testament eerder spiritualistisch georiënteerd is met zijn centrale thema van de liefde die alle mensen verenigt.8, 9, 10
Exemplarisch in Het oude testament voor de fase van involutie van geest naar materie betreft het verhaal van Adam en Eva. Adam en Eva leefden in onwetende heerlijkheid in de Tuin van Eden. In het midden van deze tuin groeide een boom die vruchten gaf die, wanneer ervan werd gegeten, de kennis van goed en kwaad zou geven, de eter gelijkmakend aan God. God had het verboden om deze vruchten te eten, maar de slang verleidde Eva tot het eten daarvan, waarna Eva ook Adam overtuigde om hetzelfde te doen. Dit maakte God boos, en Adam en Eva werden verbannen uit de Tuin van Eden om een pijnlijk leven te leiden buiten deze tuin.11
In deze mythe symboliseert Adams en Eva's leven in de Tuin van Eden de menselijke geest van vóór de aanvang van fysieke incarnatie, de cyclus van inwikkeling en ontwikkeling, involutie en evolutie. Het verbannen van Adam en Eva uit de Tuin van Eden symboliseert dan de neerdaling van de geest in materie. En het verkrijgen van de kennis van goed en slecht symboliseert dan het bewustzijn dat ontstaat wanneer geest in materie neerdaalt.12, 13 Wanneer de menselijke geest zijn incarnatie in een menselijk lichaam aanvangt dan ontstaat er zelfbewustzijn.14 Dit zelfbewustzijn wordt in de voorgenoemde mythe gesymboliseerd door het bewust worden van Adam en Eva van hun naaktheid.15
Exemplarisch in Het nieuwe testament voor de fase van evolutie van materie naar geest betreft in principe het gehele leven van Jezus van Nazareth. De ontwikkeling van de mens loopt via een serie van demarcatiepunten waarop zijn niveau van bereiking wordt bevestigd. In de tijdloze wijsheid worden dit 'inwijdingen' genoemd. De eerste inwijding bevestigt de controle van de mens op het fysiek gebied, de tweede op het astraal of emotie-gebied, de derde op het mentaal gebied, de vierde op het buddhisch of intuïtie-gebied en de vijfde op het atmisch of wil-gebied.16 En deze inwijdingen worden dan gesymboliseerd in het leven van Jezus door zijn geboorte, doop, transfiguratie, kruisiging en opstanding / hemelvaart.17
Boven werd de fase van menselijke opgang beschreven als lopende van het fysiek gebied doorheen het astraal of emotie-, manasisch of denk-, buddhisch of intuïtie- en atmisch of wil-gebied. Er is echter nog één extra gebied waar doorheen gegaan moet worden voordat het goddelijk gebied van de absolute geest wordt bereikt, en dit betreft het monadisch gebied.18 We krijgen dus een overzicht als hieronder.
Figuur 2.
In dit overzicht van de zeven gebieden zien we dat het buddisch of intuïtie-gebied de middenpositie bezet tussen het goddelijk en fysiek gebied, net zoals bewustzijn een middenpositie bezet tussen geest en materie, en het is daarom dat het menselijk bewustzijn het breedst is op het buddhisch gebied: bewustzijn strekt zich daar uit van kwaad op de neerwaartse boog tot aan goed op de opwaartse boog.19
Het kan gezegd worden dat op de neerwaartse boog bewustzijn haat gebruikt om te bewegen van de eenheid van geest naar de diversiteit van materie en op de opwaartse boog liefde om te bewegen van de diversiteit van materie naar de eenheid van geest.20 En omdat we in de huidige tijden geplaatst zijn op de opwaartse boog van evolutie wordt de diversifiërende haat beschouwd als kwaad en de verenigende liefde als goed, ofschoon vanuit het groter perspectief, dat van de gehele cyclus, beide hun geëigende plaats hebben.21, 22
Boven werd vermeld dat op het buddhisch gebied het menselijk bewustzijn het breedst is. Op de opwaartse boog is het buddhisch gebied ook het gebied waar de intuïtie en de liefde worden gevonden. In de tijdloze wijsheid wordt dit principe gekend als 'liefde-wijsheid', maar het wordt ook 'het Christus-principe' genoemd.23 Daarom is het dat een wezen dat het principe van liefde belichaamt op zijn eigen gebied 'een Christus' genoemd kan worden. In de Aard-hiërarchie bijvoorbeeld wordt het wezen dat het liefdesprincipe belichaamt voor de aarde 'de Christus' genoemd,24, 25 maar er is ook een zelfs grootser wezen dat het liefdesprincipe belichaamt voor het zonnestelsel, en dit wezen wordt 'de kosmische Christus' genoemd.26 De reden dat Jezus van Nazareth ook 'Jezus Christus' wordt genoemd is omdat tijdens zijn leven hij overschaduwd werd door de Christus van de Aard-hiërarchie.27
De tegenpool van het Christusprincipe nu is natuurlijk het antichristusprincipe, en wezens die dit principe belichamen kunnen dan 'antichristus' genoemd worden. Zij belichamen het principe van haat en involutie.28 En langs deze lijn van denken kan de antichristus, genoemd in Het nieuwe testament,29 voor deze aarde inderdaad gelijkgesteld worden aan de slang van de boven vertelde mythe van Het oude testament. Andere namen die worden toegepast in De bijbel zijn 'Satan', 'Lucifer', 'het beest' en 'de duivel'.
De naam 'Satan' is direct overgenomen van het Hebreeuwse woord 'satan', dat refereert aan een tegenstander of een tegenstand.30, 31 En inderdaad is de antichristus een tegenstander en een tegenstand van de Christus. De antichristus wordt ook beschouwd de referent te zijn wanneer in Het oude testament de morgenster wordt genoemd,32 waarvan de naam 'Lucifer' betreft.33, 34 'De morgenster' refereert in zijn algemeenheid echter aan de planeet Venus,35 en volgens de tijdloze wijsheid vond individualisatie, betekenend het tot aanzijn komen van zelfbewustzijn,36 plaats onder de invloed van Venus.37 Venus, Lucifer, de slang, de antichristus, involutie, gaf de mensheid zelfbewustzijn, de kennis van goed en kwaad. Daarvoor was de mens niet meer dan een dier,38 en dit is waaraan de naam 'het beest' kan refereren. De antichristus is het beest omdat het als een principe ervoor zorgt dat de geest gevangen wordt in materiële, dierlijke lichamen.39 En deze antichristus wordt ook gekend als 'de duivel'.40 Deze naam stamt van het originele Griekse 'diabolos' van Het nieuwe testament, refererend aan een kwaadspreker,41, 42 wat de antichristus zeer zeker is.
In de tijdloze wijsheid wordt deze duivelse antichristus ook "De Wachter op de Drempel" genoemd, die op een individuele schaal de persoonlijkheid van de mens, bestaande uit zijn lagere faculteiten van lichaam, emotie en concreet denken, vertegenwoordigt.43, 44 En deze "Wachter op de Drempel" wordt dan tegenover de zogenoemde "Engel van de Tegenwoordigheid" gezet, een naam die refereert aan de ziel of het Christusprincipe.45, 46
De Christus als Jezus Christus is natuurlijk beroemd vanwege zijn kruisiging, en het kruis is het primaire symbool geworden van het Christendom als een religie.47 Interessant genoeg is er ook een duidelijke fonetische overeenkomstigheid tussen de naam 'Christus' en het woord 'kruis'. Etymologisch wordt het woord 'kruis' herleid tot het Latijnse 'crux' of 'crucis', wat opnieuw een vergelijkbare fonetiek heeft met het Latijnse 'Christus', waaraan het Nederlandse 'Christus werd ontleend.48, 49
Nu is het al vaak gecontempleerd dat het kruis in de cirkel of perifeer bewustzijn uitstekend symboliseert,50 en met bewustzijn op onze opgaande boog het Christusprincipe benadrukkend wordt dit symbool vaak genomen als eenvoudigweg dit principe te representeren.51 We zien zo'n symbool hieronder weergegeven.
Figuur 3.
Zoals eerder getoond in deze contemplatie bevat bewustzijn echter niet alleen het Christusprincipe maar ook het antichristusprincipe. En deze twee principes kunnen worden weergegeven in twee afzonderlijke symbolen die echter gebaseerd zijn op het bovenstaande synthetische symbool. Dit zien we hieronder gedaan. Het figuur links symboliseert het antichristusprincipe. We zien opnieuw een kruis in een perifeer, echter het figuur vindt zijn zwaartepunt aan de materiële zijde. Terug refererend aan figuur 2 van deze contemplatie kan gezegd worden dat het bewustzijn van de antichristus gericht is op de lagere gebieden van het bestaan.
Het figuur rechts symboliseert dan het eigenlijke Christusprincipe. En met zijn nadruk op de spirituele zijde is de Christus gericht op de hogere gebieden van het bestaan.52
Figuren 4, 5.
Zoals nu boven werd geïndiceerd wordt het symbool van het kruis door Christenen ontleend aan de kruisiging van Jezus Christus. En dit beeld van de gekruisigde Christus versiert de Christelijke kerken en huizen. Hieronder is zo'n beeld getekend.
Figuur 6.
Hoewel nu op onze opgaande boog het beeld van de gekruisigde Christus opgevat wordt als enkel de Christus te symboliseren bevat het vanuit een groter perspectief symbolen voor zowel de Christus als de antichristus. Want de Christus kan van het kruis afgehaald worden, en wanneer dit wordt gedaan dan worden een afzonderlijk kruis en een afzonderlijke Christus gezien. Het gestripte kruis symboliseert dan de antichristus, want dat kruis is de tegenstander bij uitstek van de Christus. Wanneer de Christus gekruisigd is houdt het kruis van de antichristus, zijnde het kruis van materie, de evolutie van de Christus naar de geest gebonden aan zichzelf.53 Wanneer echter de Christus wordt bevrijd van het kruis van materie dan vormt hij zelf een hemels kruis, met zijn armen omhoog geheven in zegening.54, 55
Figuren 7, 8.
Boven werden diverse namen voor de antichristus gegeven, maar hij is natuurlijk ook goedbekend vanwege zijn toegekende nummer, zijnde 666.56 En dit nummer wordt dan tegen het nummer 777 afgezet. Het nummer 7 wordt daarbij beschouwd als het nummer van (menselijke en relatieve) perfectie.57 Alles in de natuur kan volgens de tijdloze wijsheid beschouwd worden als zevenvoudig.58 Er zijn zeven gebieden, zeven menselijke principes, zeven chakra's, enzovoort.59 En in De Bijbel kunnen we lezen dat God de zevende dag zegende, de dag waarop hij rustte na zijn schepping.60 In dit licht kan het nummer 6 dan gezien worden als het nummer van imperfectie en van werk. Het nummer 7 is dat van de geest, van het begin en het einde,61 en het nummer 6 dat van materie, van de cyclus door de zes sub-geestelijke niveaus van geest naar geest.62
We zien dit weerspiegeld in de nummers 777 en 666. In de tijdloze wijsheid is het nummer 777 het symbool van de drie fasen waardoorheen de mens gaat om perfectie te bereiken. Deze fasen worden gesymboliseerd door de nummers 700, 70 en 7.63 De nummers 600, 60 en 6, samen 666 vormend, symboliseren dan de imperfectie van deze fasen en cyclus. In principe indiceert 666 een oriëntatie op involutie naar materie en 777 op evolutie naar geest.64
We gingen op pad om (aspecten van) de antichristus en de Christus te contempleren en vonden dat in het groter plaatje ze principes betreffen, namelijk die van involutie en evolutie. Maar we vonden ook dat deze principes belichaamd kunnen worden door wezens op verschillende niveaus. Op het planetair niveau van de aarde bijvoorbeeld kan 'de Christus' refereren aan het belangrijkste wezen dat liefde hanteert en 'de antichristus' aan het belangrijkste wezen dat haat hanteert. Maar deze liefde en deze haat zijn ook aanwezig op individueel niveau waar de eerstgenoemde wordt vertegenwoordigd door onze eigen "Engel van de Aanwezigheid" en de laatstgenoemde door onze eigen "Wachter op de Drempel".
Symbolisch werden deze twee energieën weergegeven met kruizen in periferen, die van de antichristus met zijn zwaartepunt naar beneden en die van de Christus met zijn zwaartepunt omhoog. En we zagen ook hoe het Christelijke beeld van Jezus Christus aan het kruis deze twee energieën symboliseert.
Nummerologisch zagen we tenslotte 666 staan voor de ongepefectioneerde antichristus met zijn oriëntatie op materie en 777 voor de geperfectioneerde Christus met zijn oriëntatie op geest.
Dus om af te sluiten: De antichristus is het haatprincipe van involutie van de eenheid van geest naar de diversiteit van materie, en de Christus is het liefdesprincipe van evolutie van de diversiteit van materie naar de eenheid van geest. Maar, en dit moet niet vergeten worden, ze komen voor als tegengestelden binnen één cyclus van bewustzijn. En dit is ook waarom in De bijbel de antichristus en de Christus beiden geïdentificeerd kunnen worden met dezelfde morgenster.65, 66 In ruimere zin zijn ze één.
1. Spiritual Will | Atma |
2. Intuition | Buddic, Love-Wisdom, the Christ principle. |
3. Higher or abstract Mind | Higher Manas." |