In deze contemplatie zullen het zogenoemde 'vredesteken' en de zogenoemde 'regenboogvlag' verkend worden. Deze symbolen zijn wijds in gebruik genomen door een grote variëteit aan instellingen en bewegingen, maar hier en daar vinden ze ook weerstand van oppositionele bewegingen. Hier zal hun gebruik en vorm bestudeerd worden vanuit een meer esoterisch perspectief.
In 1958 presenteerde Gerald Holtom (1914-1985) een symbool aan mensen van de Campaign for Nuclear Disarmament (CND) [Nederlands: Campagne voor Nucleaire Ontwapening]. Het symbool werd opgenomen en kwam in breed gebruik als een algemeen vredessymbool.1 Hieronder worden het originele ontwerp en zijn latere, vereenvoudigde ingebruikname getoond.
Figuur 1: Het originele en het algemene Holtom-symbool.
Volgens Holtom zelf bestond het symbool uit de semafore vlagsignalen voor 'n' en 'd', staande voor 'nuclear disarmament' [Nederlands: 'nucleaire ontwapening'].2
Figuur 2: De semafore tekens van het Holtom-symbool.
Holtom gaf ook aan dat het symbool een mens in wanhoop met zijn armen naar beneden gestrekt representeerde, zoals bijvoorbeeld weergegeven in Trieste voortekenen van wat er gaat komen in de Rampen der oorlog-serie van Francisco Goya (1746-1828). Holtom zelf noemde echter De derde van mei 1808 van dezelfde kunstenaar als zijn bron van inspiratie, maar de man in dat schilderij heeft zijn armen omhoog in plaats van naar beneden gericht en voldoet niet perfect aan Holtoms eigen beschrijving.3
Figuur 3: Francisco Goya, Trieste voortekenen van wat er gaat komen, in: Rampen der oorlog en De derde van mei 1808.
Holtom legde ook uit bij zijn presentatie dat de rechte lijnen de dood van een mens zouden symboliseren en de cirkel een ongeboren kind, een symbologie die waarschijnlijk werd overnomen van Rudolph Kochs The Book of Signs [Nederlands: Het boek van tekens].4, 5
Voor het gebruik van dit symbool van 'de dood van een mens' werd de ingebruikname van Holtoms symbool als vredessymbool bekritiseerd, want om vrede te symboliseren zou het horizontaal gespiegeld moeten worden zodat het het leven van een mens zou kunnen symboliseren, zo was de overweging.6
Figuur 4: Het ware vredessymbool.
Deze gedachte sluit aan bij de runen van 'mannar' en 'algir' (of 'yr'), waaraan Duitse ariosofisten en nazi's de betekenissen verbonden van 'leven' en 'dood'.7, 8, 9, 10, 11
Figuur 5: De mannar- en de algir-rune.
Sommigen herkenden verder in Holtoms symbool ook het kruis van de antichristus, het symbool aldus 'satanisch' noemend.12, 13
Figuur 6: Het Christus- en het antichristus-kruis.
En Holtoms symbol doet natuurlijk ook denken aan een omgekeerd Grieks 'psi'-symbool. Dit symbool werd gecontempleerd in 'Contemplations, 'Ψ'' [Nederlands: 'Contemplaties, 'Ψ''] waar werd ontdekt dat het psi-symbool, inderdaad, de Christus representeert.14 En een anti-psi-symbool kan langs deze lijn van denken dan inderdaad beschouwd worden als de antichristus te vertegenwoordigen.
Figuur 7: Het psi- en het anti-psi-symbool.
Deze herkenningen sluiten aan bij wat eerder werd gecontempleerd in 'Contemplations, The Christ and the Antichrist' [Nederlands: 'Contemplaties, De Christus en de antichristus']. Want daar werd getoond hoe een kruis binnen een perifeer met zijn zwaartepunt aan de onderkant het antichristus-principe met zijn oriëntatie op materie symboliseert en hoe een kruis binnen een perifeer met zijn zwaartepunt aan de bovenkant het Christus-principe met zijn oriëntatie op geest symboliseert (want in een figuratie representeert de bovenkant geest en de onderkant materie).15
De mogelijke tegenwerping dat het algemene Holtom-symbool een Sint Nino-kruis bevat16 of dat het originele Holtom-symbool een tempelierskruis betreft is niet valide omdat in tegenstelling tot het Holtom-kruis geen van die twee kruizen zijn zwaartepunt in het lagere deel van het symbool heeft, en dit is een essentiële zaak. We zien de twee voorgenoemde kruizen hieronder weergegeven.
Figuur 8: Het Sint Nino- en het tempeliers-kruis.
Maakt dit dan Holtom en de CND satanisch? Om deze vraag te beantwoorden moet het eerst duidelijk worden gemaakt dat alles met een oriëntatie op materie in plaats van geest begrepen kan worden als 'satanisch'. En in die zin zijn de meesten van ons nog steeds satanisch in het ene aspect of het andere, want wie is radicaal vrij van alle materiële oriëntaties?17
En daarna moet begrepen worden dat lovenswaardige idealen gesymboliseerd kunnen worden door onlovenswaardige symbolen, zoals onlovenswaardige idealen gesymboliseerd kunnen worden door lovenswaardige symbolen. Hier kunnen we bijvoorbeeld denken aan het nazistisch gebruik van de swastika en het zionistisch gebruik van de zespuntige ster.
En verder moet in gedachten gehouden worden dat formuleringen van lovenswaardige idealen misbruikt kunnen worden door onlovenswaardige organisaties. Het meeste kwaad op deze planeet wordt bijvoorbeeld uitgevoerd onder de pretentie van lovenswaardige noodzaak.
Dus wat Holtom en de CND betreft hebben we de idealen, de organisatie (en de ontwerper) en de symbolen te analyseren. Het symbool analyseerden we al, en we kwamen tot de conclusie dat het materialistisch, daarmee satanisch, en daarmee onlovenswaardig is.
Holtom zelf was echter een Christen en een pacifist,18 en zijn initiële ontwerp was zelfs een gelijkarmig kruis. Hij liet dit kruis echter vallen vanwege de affiliatie met het Christendom als een religie,19 en ontwierp in plaats daarvan het symbool onder beschouwing. Vanuit deze informatie kan Holtom waarschijnlijk beschouwd worden als een goedbedoelende man die misleid werd tot het inruilen van een Christelijk kruis voor een satanisch kruis.
De CND als een organisatie kwam tot aanzijn in 1958 via de relativistische filosoof Bertrand Russell (1872-1970) en de priester Lewis John Collins (1905-1982).20 En met de laatste als voorzitter is het moeilijk om de CND als bedoeld satanisch te zien.
Deze CND nu, deze Campaign for Nuclear Disarmament, en later bredere vredesbewegingen, namen aldus het zogenoemde 'vredessymbool' van Holtom in gebruik. Het moet hier echter vermeld worden dat vrede meer, veel meer, is dan slechts het afschaffen van wapens. Vrede, ware vrede, is een gift van God te accepteren door de mens.21 Ware vrede is de menselijke expressie van goddelijkheid.22 Dus wat Holtoms symbool gezegd kan worden te symboliseren met zijn zwaartepunt aan de materiële zijde van het symbool is het doel van de CND en verdere vredesbewegingen om vrede te bereiken via materialistische, relativistische middelen. En die benadering kan op een bepaalde manier (op de eerder beschreven manier) inderdaad beschouwd worden als satanisch.
Maar Satan wordt 'de prins van duisternis' genoemd terwijl Christus 'de prins van vrede' wordt genoemd,23, 24 en die laatste zei dat hij niet was gekomen om vrede te brengen maar een zwaard25. Daarmee bedoelde Christus natuurlijk niet te zeggen dat hij was gekomen om een fysiek wapen te brengen voor mensen om oorlog tegen elkaar te voeren; het zwaard dat hij kwam brengen was dat van onderscheiding tussen geest en materie, tussen goed en kwaad, zijnde het zwaard van geest zelf.26, 27, 28 Dit is een ander zwaard dan dat wat de antichristus aanbiedt, wat het zwaard van materie is.
Nu bestaat een zwaard uit een vriendelijke zijde, de greep, en een vijandelijke zijde, de kling, waarbij deze twee gescheiden worden door een kruisende pareerstang.29 En de vijand van de Christus is natuurlijk de antichristus. Aldus is het Christus-zwaard van geest, van onderscheiding, met zijn kling gekeerd naar beneden, naar materie. En de vijand van de antichristus is de Christus, en aldus is het antichristus-zwaard van materie, van scheiding,30 gekeerd met zijn kling omhoog, naar geest. Deze twee zwaarden vormen dan opnieuw de kruizen van de Christus en de antichristus. En Holtoms symbool geeft dan vanzelfsprekend het zwaard van de antichristus weer met zijn kling omhoog gekeerd. Hieronder zien we de zwaarden van de Christus en de antichristus weergegeven.
Figuur 9: Het Christus- en het antichristus-zwaard.
Om dan deze paragraaf af te sluiten kan het volgende samengevat worden. Holtom, de CND en bredere vredesbewegingen moeten hoogstwaarschijnlijk niet beschouwd worden als bedoeld satanisch. Het Holtom-symbool zelf is echter wel satanisch. En als zodanig kan het het doel symboliseren van Holtom, de CND en bredere vredesbewegingen om vrede te bereiken via materiële in plaats van spirituele middelen.
In 1978 ontwierp Gilbert Baker (1951-2017) een vlag met strepen van verschillende kleuren als een symbool van homotrots [Engels: gay pride].31 Initieel had de vlag acht kleuren, maar vanwege praktische redenen werd deze spoedig veranderd naar de nu goedbekende zeskleurige 'regenboogvlag', zoals deze vaak wordt genoemd. De kleuren van boven naar beneden betreffen rood, oranje, geel, groen, blauw en violet en ze werden aangegeven leven, genezing, de zon, natuur, harmonie en geest te symboliseren.32 Later werden andere variaties in gebruik genomen om uitgebreide vormen van inclusie te symboliseren, echter aangezien deze variaties allemaal gebaseerd zijn op de Baker-vlag zal alleen die laatste hier behandeld worden. We zien deze Baker-vlag hieronder weergegeven.
Figuur 10: De Baker-vlag.
Wat in het oog kan springen over de Baker- of 'regenboog'-vlag is dat deze slechts zes kleuren bevat, en niet de als gewoon beschouwde zeven (Newtoniaanse) kleuren van de regenboog (zijnde violet, indigo, blauw, groen, geel, oranje en rood)33. En zeven werd eerder gecontempleerd het nummer van perfectie en de Christus te zijn, en zes dat van imperfectie en de antichristus.34
Op te merken is ook dat de zichtbare kleur met de hoogste frequentie (en kortste golflengte), violet, onderaan is geplaatst, terwijl die met de laagste frequentie (en langste golflengte), rood, bovenaan is geplaatst.35 Maar geest is materie in een hogere frequentie, zoals materie geest is in een lagere frequentie,36, 37 en dus is violet (alsook wit) meer gerelateerd aan geest, en rood (alsook zwart) meer aan materie38. En aangezien de bovenkant van een symbool geest symboliseert en de onderkant materie zou het juist zijn om violet bovenaan te plaatsten en rood onderaan. Baker echter heeft de juiste kleurenopeenvolging andersom geplaatst, net zoals Holtom het kruis van Christus andersom plaatste. Een juiste volgorde wordt hieronder getoond.
Figuur 11: De ware regenboogvlag.
Sommigen kunnen tegenwerpen dat in een echte regenboog rood duidelijk bovenaan gezien wordt en violet onderaan. Echter zo'n regenboog volgt geen rechte symbolische lijn zoals een vlag. Een regenboog wordt gevormd als een cirkel rond een lichtbron, en het rood ligt daarin tegen een donkere of zwarte perifeer en het violet tegen een licht of wit centrum. Aldus krijgen we het beeld van een wit centrum, een zwarte perifeer en een mediërende regenboog die bestaat uit zeven kleuren.
In principe wordt met een regenboog een punt binnen een perifeer of cirkel gevormd, en in symboliek representeert zo'n punt geest en zo'n perifeer materie.39 Wanneer puur geometrisch weergegeven in één voorgrondkleur tegen één achtergrondkleur, zoals zwart tegen wit, wordt de punt in de cirkel gemedieerd door een kruis, waarbij dat kruis bewustzijn symboliseert, en op de opgaande boog het Christusprincipe.40 Echter wanneer het gehele spectrum van kleuren van wit tot zwart wordt gebruikt dan kan een zevenvoudige regenboog een vergelijkbaar doel dienen als het kruis door een, in dit geval witte, punt te verbinden met een, in dit geval zwarte, perifeer. Dus een regenboog kan opgevat worden als een symbool van bewustzijn, en ook van het Christus-principe. Beide genoemde symbolen worden hieronder weergegeven.
Figuur 12: Het kruis en de regenboog als de punt en de cirkel mediërend.
Wanneer nu geest met zijn symbool van de punt en materie met zijn symbool van de cirkel gesymboliseerd worden op een verticale lijn dan symboliseert de bovenkant van het figuur de eerstgenoemde en de onderkant de laatstgenoemde. En dit is wat Baker heeft omgedraaid. In plaats van een zevenvoudige regenboog van Christus te creëren, creëerde hij een zesvoudige 'regenboog' van de antichristus.
Maakt dus, zo vragen we opnieuw, het bovenstaand geobserveerde Baker en homotrots satanisch? En opnieuw beschouwen we het ideaal, de organisatie (en de ontwerper) en het symbool
Het breedste ideaal waarvoor de Baker-vlag in verschillende modificaties wordt gebruikt betreft inclusie van de zogezegde 'sociaal gemarginaliseerden'. Nu klinkt 'inclusie' natuurlijk als een lovenswaardig ideaal, echter ook hier geldt dat ware inclusie komt van de metafysische wereld, van de ziel.41, 42 En je trots op je eigen seksuele gesteldheid paraderen, in bijvoorbeeld homotrots-parades [Engels: gay pride parades], kan misschien persoonlijk bevredigend zijn maar kan niet beschouwd worden als lovenswaardig.43, 44
Hiermee worden Baker en trots- en inclusiebewegingen niet geponeerd als bedoeld satanisch. Hun doelen, net als die van Holtom en de CND, kunnen waarschijnlijk beschouwd worden als goedbedoelde misleidingen. Maar de antichristus word gekend als 'de misleider van de hele wereld' en zijn principe betreft de aantrekkingskracht van materie,45, 46 en voor zover Baker en de trots- en inclusiebewegingen worden misleid zijn ze, net als elk van ons die misleid wordt, onder de invloed van satanisme. En deze misleiding kan dan beschouwd worden als gesymboliseerd te worden door hun zeskleurige omgekeerde 'regenboogvlag'.
Boven werden het Holtom 'vredessymbool', gebruikt door de CND en vredesbewegingen, en de Baker 'regenboogvlag', gebruikt door homotrots- en inclusiebewegingen, gecontempleerd. Het werd ontdekt dat hoewel de ontwerpers en de bewegingen waarschijnlijk niet beschouwd moeten worden als bedoeld satanisch ze wel satanisch, in de zin van materialistisch, misleid worden door te negeren dat ware vrede en ware inclusie komen van de metafysische niveaus van God en ziel. En deze misleiding kan dan opgevat worden als gesymboliseerd te worden door hun, inderdaad, satanische symbolen.
Mogen wij zelf dan gevrijwaard blijven van zulke materialistische misleidingen.